חשוב או מסוכן? דברים שלא ידעתם על שנת הצהריים

 

העמדה כלפי השפעתה הבריאותית של שנת הצהריים אינה חד-משמעית, אבל קיימת בכל זאת הסכמה כי תנומה קצרה באמצע היום יכולה לעזור לנו לאגור כוחות מחדש

סיאסטה, שלאף-שטונדה או שנ"צ, לא משנה איך תקראו לה – לשנת הצהריים יש מקום של כבוד בתרבויות רבות. מי מאתנו לא הכיר כילד את השלטים בגנים הציבוריים שהורו על שקט בין 14:00 ל-16:00, בדיוק בשעות שבהן הוא רצה לשחק עם החברים.

שנת הצהריים נולדה לפני אלפי שנים ברומי העתיקה, שם היה נהוג לקחת מנוחה של שעה אחרי שעת העבודה השישית. בדרום אסיה היו נוהגים בעבר למרוח שמן חרדל לפני מנוחת הצהריים, כדי להגביר את תחושת הנמנום ולהיכנס לאווירת שינה נעימה.

בסין ובטייוואן נהוגה כיום בחוק שנת צהריים של שעתיים-שלוש, וביפן יש בחלק מהארגונים חדרי מנוחה המיועדים לתנומה של אחרי ארוחת צהריים. אצלנו בישראל, החוק האוסר על רעש בין 14:00 ל-16:00 מטיל עונשים כספיים על מי שעובר עליו.

על אף עיגונה התרבותי, העמדה הרפואית כיום כלפי השפעתה הבריאותית של שנת הצהריים היא לא חד-משמעית. מצד אחד, מחקרים שבדקו את השפעת שנת הצהריים על הלב מצאו כי היא מורידה את לחץ הדם, מקטינה את הסיכון להתקפי לב ואפילו יכולה לגרום לכם להפסיק לקחת תרופות נגד לחץ דם.

מצד שני, מחקרים אחרים מצאו כי שנת הצהריים לא רק שלא תורמת לבריאותנו אלא אף מסכנת אותנו עד כדי מוות – על פי מחקרים אלו נמצא כי לאנשים שישנים שנת צהריים יש סיכוי גבוה פי 2.5 לחלות במחלות נשימתיות, ביחס לאנשים שישנים רק בלילה. החוקרים גילו בנוסף, כי אלה שישנו פחות משעה אחת במהלך היום כבר העלו את סיכויי התמותה שלהם ב-14%. המספרים קפצו ל-32% כששנת הצהריים ארכה יותר משעה.

בין כך ובין כך, כל המחקרים מצביעים על אורכה של שנת הצהריים כעל הפרמטר החשוב ביותר הקשור בה. מומחי שינה קובעים, כי זמן הנמנום שייטיב עם גופנו לא צריך להימשך יותר מ-30-45 דקות. הדבר נובע מכך שתנומה שנמשכת יותר מפרק זמן זה הופכת כבר לשינה עמוקה – שלב שינה שקשה לצאת ממנו.

כולנו מכירים את תחושת הטשטוש שאופפת אותנו כאשר אנחנו ישנים יותר מדי בצהריים. התחושה  הזאת, ששמה המדעי הוא אינרציית שינה, היא תוצאה ישירה של נמנום יתר. לכן, בפעם הבאה שתחליטו לתפוס נמנום קל, כוונו את השעון המעורר לטווח זמן זה, על מנת שלא תצללו לשינה עמוקה שממנה יהיה לכם קשה יותר להתעורר.

לא רבים יודעים זאת, אבל שנת היום שונה בתכלית משנת הלילה, שמאופיינת במחזורי שינה בני שעה וחצי שבהם הגוף עובר משלב אחד לשני עד שהוא מעמיק לשלבי החלום. בשנת היום מוחנו עובר באופן כמעט מיידי לשלב החלום, וזו גם הסיבה שבגללה אנחנו יכולים להניח את הראש לכמה דקות ולהתעורר בידיעה שחלמנו.

על רקע ההבנה שתנומה קלה של כחצי שעה מיטיבה עם הגוף, מספר גדל והולך של חברות עסקיות החלו להתייחס לכך ולהציע מגוון פתרונות מנוחה לעובדים שלהן. כל למשל, חברת הנסיעות המשותפות Uber בסן פרנסיסקו מציעה חדרי שינה מעוצבים לעובדים, וחברת גוגל מציעה תרמילי שינה לעובדים במשרדיה הראשיים בקליפורניה. משרדי המטה של קמעונאית הנעליים הענקית המקוונת Zappos בלוס אנג'לס כוללים כיסאות EnergyPod וכורסאות עיסוי, ובמשרדי חברת הגלידה Ben & Jerry's יש כבר יותר מעשור חדרי שינה. גם בחברת העיצוב השוויצרית PwC ניתן למצוא חדרי שינה לעובדים.