הפלוס האסתטי: על הקשר בין השינה שלכם ליופי

 

שנת יופי קיימת כנראה רק באגדות. "היפיפייה הנרדמת", למשל, בילתה 100 שנים ברציפות בשינה ויופייה השתמר: הנסיך שנשק על שפתיה לא הבחין שמדובר באישה בת 100 פלוס, כי עבורה הזמן עצר מלכת. גם חוני המעגל, שנרדם וישן 70 שנה, התעורר צעיר כביום הירדמו.

למרות השיפור המתמיד בפיתוח אמצעים לחקירת נושא השינה, היא עדיין תופעה מסתורית. במעבדות שינה בודקים שינויים במוח ובגוף, אבל תופעות רבות עדיין אינן מוסברות. כך לדוגמה, לעתים אנחנו חשים שהשינה חולפת כהרף עין, אף שהיא נמשכת שעות. לעומת זאת, חלומות שאנחנו זוכרים כארוכים ומלאי הרפתקאות, נמשכים רק מספר שניות.

על פי רוב המחקרים שנעשו עד היום, לשינה אין השפעה אמיתית על המראה החיצוני שלנו. הזמן החולף זהה בזמן שינה ובזמן ערות, וכך גם קצב ההזדקנות. היינו שמחים לו מראה עורנו היה משתפר בין נחירה להתהפכות, אבל מסתבר שבבוקר אנחנו דווקא נראים פחות טוב מאשר בשעות הערב. השינה אמנם חיונית לשמירה על הבריאות ולהתאוששות ממאמצים גופניים ונפשיים, אבל היא לא יכולה להוות תחליף לקוסמטיקאית או למתיחת פנים.

שינה טובה מרגיעה מתחים ושרירי הפנים הנוקשים נרגעים והופכים את ההבעה לנעימה ורכה יותר. אבל לעתים היא גם עלולה לייצר קמטים, כשהפרצוף מעוך במשך שעות ארוכות אל תוך כרית או שמיכת פיקה, ואז אנחנו דומים לוופל למשך מספר דקות. קמטי שינה רציניים יותר הם ארוכים ומופיעים על הלחיים והמצח. כשהעור לחוץ ומכווץ במשך שעות בנקודות המגע עם המצעים, הנזק עלול להיות לא פשוט לתיקון. הטיפול בקמטים כאלה דורש התערבות ניתוחית או הזרקה של חומרי מילוי שונים.

המחקר היחיד שנותן לשינה קרדיט על שיפור מראה עור הפנים, ראה אור ביפן לפני כמה שנים. במחקר נמצא שבבוקר, לאחר שנת לילה, עור הפנים מקומט פחות מאשר בסוף היום.  התופעה הוסברה בבצקתיות של העור אחרי השינה, מאחר שבמהלכה הוא אוגר מים. עם  התמעטות המים בעור במהלך היום, הקמטים שבים לפנים.

השינה תורמת להרזיה

בכל זאת, יש מספר הוכחות לכך ששינה טובה תורמת למראה טוב יותר, למשל לשמירה על משקל תקין. בזמן השינה מופרשים לגוף בצורה מחזורית הורמונים שונים בהם מלטונין, גרלין, לפטין והורמון הגדילה. הלפטין, בין השאר, מפחית תיאבון. השינה מעלה את רמתו בדם וכתוצאה מכך התיאבון פוחת במשך היום וצריכת הקלוריות קטנה.

אנשים העוסקים בספורט שכולל מאמץ אירובי וחיזוק שרירים, זקוקים לשינה כדי שהשרירים שניזוקים באופן מבוקר בעת המאמץ יפוצו על הנזק, ותיבנה רקמת שריר חדשה במקום זאת שאבדה. הגוף זקוק לשינה מספקת כדי להיבנות מחדש. אם לא ניתנת לו שהות להשתקם בעת מנוחה ושינה נוצר תהליך של בניית חסר. השרירים מידלדלים והגוף הופך לתשוש וחשוף לזיהומים.

מחסור בשינה מעלה את הרמה בדם של הורמון בשם גרלין, שמיוצר בקיבה ומגביר את התיאבון. מחקרים שנעשו מגלים כי נשים שישנות חמש שעות בלילה עולות יותר במשקל בהשוואה לנשים שישנות שבע שעות בלילה – ללא קשר לפעילות הגופנית או לצריכת הקלוריות שלהן. כלומר, לא רק פעולות של הקרבה ומאמץ, כמו דיאטה ואימון גופני, יביאו אותנו לגזרה הנכספת – גם שכיבה פרקדן על מזרן נעים מקרבת אותנו להתגשמות חלום המותניים הצרים והבטן השטוחה.